MS ja ravinto

Ravintolisät

Vitamiinit:

D-vitamiinin hyödyistä on tieteellistä näyttöä, annostusohje vaihtelee. Hyvä tapa määrittää itselle sopiva D-vitamiinitaso on mittauttaa D-vitamiini pitoisuus verestä. Kesän jälkeen D-vitamiinivarastot ovat yleensä korkeimmillaan ja tammikuussa pimeimpään aikaan matalimmillaan. 

Jos ruokavaliosi on yksipuolinen tai muuten riittämätön monivitamiinivalmiste on turvallinen ja hyvä tapa turvata riittävä ravintoaineiden saanti.

Muiden vitamiini- ja kivennäisainelisät tulee arvioida yksilöllisesti. 

 

Omega-3-rasvahappovalmisteet:

Rasvainen kala on hyvä omega-3 rasvahappojen lähde, kasvikunnassa luonnollisia lähteitä ovat pellava (siemen, rouhe, öljy), kitupellavaöljy, chian siemenet, saksanpähkinät tai saksanpähkinäöljy ja rypsiöljy. Jos syöt näitä tuotteita vain harvoin tai vähän, voi omega-3-rasvahappolisällä olla vaikutusta vastustuskykyyn tai ihon terveyteen.  

 

Probiootit:

Probioottien eli tutummin maitohappobakteerien tiedetään parantavan suoliston normaalia toimintaa ja suosittelen vatsaongelmaisia ainakin kokeilemaan probioottivalmisteita. Suosittelen valmistetta, jossa on lactobacillus  ja bifido -sarjan bakteereita, esim. Vivomixx (vivomixx.fi) , Gutguide (gutguide.fi) ja Idoform (apteekista). Jos olet herkkävatsainen, kannattaa valita tuote, jossa ei ole inuliinia, oligosakkarideja tai sokerialkoholeja (xylitoli, sorbitoli, mannitoli). 

 

Kuidut:

Suoliston normaalin toiminnan takia ruokavaliosta on saatava riittävästi kuituja. Kuidut toimivat myös probioottien ”kasvatusalustana” eli kuitupitoinen ruokavalio varmistaa suoliston hyvinvoinnin. Jos ruokavaliosta on vaikeaa saada riittävästi kuituja, voi erilaisista kuituvalmisteista olla apua. Kotimainen Hirvelän KauraKuitunen on kypsä kaurarouhe (kuituja 70 %), joka on neutraalin makuinen ja helppo lisätä puuroon, jogurttiin, rahkaan tai viiliin. Niin ikään kotimainen pellavarouhe on monelle tuttu tuote ja edelleen hyvä kuitulisä. Näiden lisäksi psyllium, akaasiakuitu, sokerijuurikaskuitu (leivontaan) ja chian siemenet (liotettuna) lisäävät kuitukuormaa. Tutustu erilaisiin tuotteisiin ja löydä itsellesi sopiva tuote. Aloita kuituvalmisteiden käyttö pienellä määrällä ja anna suoliston tottua kuitulisään.  

 

Anette Palssa
Laillistettu ravitsemusterapeutti, terveystieteiden maisteri
Kotisivu ja blogi: www.anettepalssa.fi 

Updated: 11-08-2016