MS ja ravinto

Rytmit ovat jaksamisen perusta

Vireyden ja jaksamisen ydin on säännöllinen syöminen ja hyvän laatuinen ruoka. Hyvä ateriarytmi ei tarkoita, että joka päivä syödään samaan aikaan ja itselle sopiva ateriarytmi voi vaihdella ihmisestä toiseen. Säännöllisellä ja riittävällä syömisellä tavoitellaan tasaista verensokeria ja sopivaa energiamäärää suhteessa kulutukseen. Liian harva tai liian tiheä syöminen vaikuttaa epäsuotuisasti verensokereihin. Samoin liian vähäinen tai liian runsas syöminen väsyttää ja vie toimintakykyä. 

Itselle sopiva energiamäärä ja ateriarytmi löytyy lopulta kokeilemalla, mutta yleisenä ohjeena voidaan pitää 3-5 h ateriaväliä ja aterioita olisi hyvä olla 3-5. Tähän lasketaan mukaan pienet välipalatkin. Aamiainen, lounas ja päivällinen ovat ruokavalion runko ja sitten tarpeen mukaan välipaloja ja iltapala. Olisi hyvä pyrkiä kuitenkin siihen, ettei syöminen ole jatkuvaa napostelua tai välipalatyyppistä syömistä, sillä se usein vaan lisää verensokereiden vaihtelua ja näin uupumista.

MS-taudin yksi yleinen oire on fatiikki, eräänlainen voimakas uupumus, joka vie kaikki voimavarat. Säännöllisellä syömisellä voidaan vaikuttaa myös tähän ja kun lisäksi koostetaan ruokavalio oikealla tavalla, voidaan joskus ihan merkittävästi vähentää uupumusta. Väsymyksen ehkäisemiksi päiväaikaan on hyvä panostaa erityisesti riittävään proteiinin (kala, kana, kalkkuna, maitotuotteet, palkokasvit, pähkinät ja kohtuullisesti myös punainen liha) ja kasvisten saantiin ja käyttää vähäkuituisia, ns. nopeita hiilihydraatteja (vaalea riisi, pasta, leipä, leivonnaiset, sokeri, peruna) vain vähän tai ei lainkaan.  

 

Anette Palssa
Laillistettu ravitsemusterapeutti, terveystieteiden maisteri
Kotisivu ja blogi: www.anettepalssa.fi 

Updated: 11-08-2016