MS ja ravinto

Suoliston hyvinvointiin kannattaa panostaa

Suoliston terveys on koko hyvinvoinnin ydin. Suolisto on suuri immuunielin eli suolistolla on vaikutukset vastustuskykyyn. MS-tautiin liittyy suoliston epänormaalia toimintaa, mutta ravinnolla ja oikeilla valinnoilla voidaan merkittävästi vaikuttaa siihen miten suolisto voi ja toimii. 

Keskeisessä roolissa suoliston toimintaa edistävässä ravinnossa on riittävä kuitujen saanti. Edellä mainittujen kasvisten, hedelmien ja marjojen lisäksi tarvitaan viljankuituja kuten kaurapuuroa, ruisleipää ja muita täysjyväviljoja. Kuituja saadaan myös erilaisista siemenistä (chia, pellava) ja leseistä. Jos kuidun saanti on haastavaa suosittelen Hirvelän KauraKuitusen käyttöä päivittäin, lisäksi psyllium-kuituvalmistetta voi kokeilla. Tärkeää on lisätä kuituja vähitellen ja antaa suoliston tottua niihin. Oman kuidun saannin voit laskea Leipätiedotuksen kuitulaskurilla www.leipatiedotus.fi/testit

 

Kuitujen lisäksi maitohappobakteereilla (probiooteilla) voidaan tukea suoliston normaalia toimintaa. Kannattaa valita valmiste, jossa olisi mahdollisimman laajasti bakteereita. Näyttäisi siltä, että olisi hyvä, jos probioottivalmisteessa olisi sekä lactobacillus ja bifido -sarjan bakteereja. Esimerkkejä sopivista probioottivalmisteista ovat Vivomixx, GutGuide ja Idoform

 

Jos suolistosi on herkkä ja saat oireita vaikka ruisleivästä, sipulista tai omenoista, voi sinulla olla ärtyvän suolen oireyhtymä, ja silloin sinun avuksi voi olla ns. FODMAP-hiilihydraattien vähentäminen ruokavaliosta. Suosi silloin kauraa, riisiä, tattaria, kvinoaa ja hirssiä. Myös speltti saattaa sopia. Marjat käyvät yleensä, ja hedelmistä sitrukset, hunaja- ja cantaloupemeloni ja kypsä banaani. Maitotuotteet sopivat laktoosittomana. Sen sijaan oireita voivat lisästä mm. ruis, vehnä, ohra, sipulit, kaalit, omena, päärynä, isokivelliset hedelmät ja sokerialkoholit (esim. Xylitoli, sorbitol). Lue lisää FODMAP-ruokavaliosta: www.tervevatsa.fi 

 

Anette Palssa
Laillistettu ravitsemusterapeutti, terveystieteiden maisteri
Kotisivu ja blogi: www.anettepalssa.fi 

Updated: 11-08-2016